Tuesday, May 8, 2012

Sebarkan Bahagia


Firstly, alhamdulillah atas kurniaan Allah Taala buat aku. Semakan UPU aku buat dengan rasa cuak, hati yang berdebar amat. Tangan yang sejuk kaku. Sambil mulutku terkumat-kamit berdoa supaya dapat UiTM dan tak dapat UNIMAS. Sebaik saja keputusan terpampang depan mata, aku kaget. Terus sahaja air mata berlinangan. Hati ini jadi sebak serta-merta. Betapa Allah sayangkan aku. Alhamdulillah.


Jadi ceritanya aku berjaya menempatkan diri di UiTM Puncak Alam. Aku sangat eksaited nak pergi tambah-tambah pulak ramai classmates aku dapat kat sana. Aasyraaf, Maizatul, Fienah. Yang budak kelas lain pun ramai dapat. Erra, Fazliana Lee, Najihah Muzairi Souza, Athirah Nadhirah, Dieyla dan ramai lagi kot yang lain aku tak tahu. Budak sekolah lain tak payah cakap la. Memang ramai. Hazwani Hashim, Aqilah, Nazirul Mubin. Apatah lagi bebudak group SBP94 kan? Takkan aku nak mention sensorang. Yang pasti memang berkampung la kiteorang kat sana nanti. Itu yang seronok. Apatah lagi lepas aku baca belog-belog alumni PALAM. Semuanya kata best. So, yeahh aku pergi!

Ada satu benda yang buat aku tak tahan ni. Masalah menunggu. Sungguh aku fobia. First sekali tunggu result SPM. Then kena tunggu result matrik pula. Lepas tu tunggu UPU. Lastly, tunggu result MARA. Ohh, sumpah aku penat menunggu. Nasib baik aku tak pohon KPLSPM dan Tingkatan 6. Kalau tak sampai bila harus aku menunggu? Lepas tunggu temuduga MARA kena pula tunggu keputusan MARA. Okay, MARA sila benci aku. UNIMAS sudah berjaya benci aku. Tahniah.

Baik, dengar kata keputusan temuduga MARA akan keluar pukul 8 pagi besok. Okay, sekali lagi aku menunggu. Tapi percayalah, PALAM dah berjaya curi hati aku, tambat hati aku kemas-kemas dekat 'tangga Batu Cave' nya. Tunggu sayang, Zetty pasti akan datang jika tiada aral melintang.

Seriously, aku sangat bahagia ketika ini. Tersangat bahagia. Bahagia berbanding semasa dapat tawaran ke Mesir. Itu sangat meresahkan aku. Tapi aku tahu di sebalik kebahagiaan sementara aku ini, aku bakal berhadapan dengan kesulitan pula. Ya Allah, permudahkan urusanku. Rabbi yassir wa la tu'asir. Baik, pendaftaran adalah pada 2 Jun 2012. Rasa sangat tak sabar nak memegang title mahasiswi. Hohoho. Kebahagiaan ini turut dirasai oleh kedua orang tuaku yang tak putus-putus tersenyum senang dan riang. Aku bahagia melihat itu semua. Aku bahagia melihat orang tuaku gembira. Sungguh. Aku sangat tak suka menyusahkan mereka.


Err, tahniah buat ex aku yang berjaya ke Asasi Sains Fizikal Universiti Malaya. Aku tumpang gembira dan bangga. Hencik Harimau? Tak boleh bagitau dia dapat mana. Nanti tak memasal kantoi. Haha. Tapi alhamdulillah dia juga dapat program asasi di salah sebuah universiti terkemuka di Malaysia. Tapi katanya nak tunggu MARA. Same as me. Also proud of my friend, Syera Rahgni sebab dapat Asasi Pintar UKM.


Mostly kawan-kawan aku berjaya ke universiti. Ada juga yang dapat ke luar negara. Nubhan dapat ke Morocco. Ramai juga dapat temuduga JPA untuk ke Jepun, Korea, Jerman dan Perancis especially classmate aku Arif Hakam, selamat berjaya. Alhamdulillah.Tak kurang juga yang ke pelbagai Matrikulasi dan ke Tingkatan 6. Takpe, untung pergi Tingkatan 6 sebab biasanya lulusan STPM didahulukan untuk buat degree berbanding matrik.

So, bagi kawan-kawan yang tak dapat UPU/Matrik atau apa-apa sekalipun jangalah terlalu kecewa. Allah knows the best for us. Ingat, pintu rezeki bukan satu. Pasti ada hikmah di sebalik segala yang berlaku. La tahzan ya akhi, ya ukhti. Macam aku, semalam aku kecewa sangat sebab tak dapat UM. Tapi lepas tu Allah gantikan dengan kebahagiaan yang amat. Baru aku tahu bahawa asasi UM sangat tough untuk aku. He gave me UiTM yang mana sesuai untuk aku yang tak berapa genius. Lagipun UiTM senang nak dapat pointer tinggi kalau rajin. Tapi, aku pun tak boleh juga terlalu berpuas hati. Mungkin ada ujian di sebalik semua yang aku dapat. Wallahualam la kan? Okay, stop. Aku bukan berniat nak beri ceramah.

Ohh ya, today is Hencik Harimau's birthday. Sudah pun wish tadi. Hadiah? Err, my bad. Aku lupa nak pos awal-awal. That's all. Kbai.

Happy birthday wahai Hencik Harimau yang comel. Ihikkk!

RENUNGAN

Kadangkala Allah hilangkan mentari.. Kemudian dia datangkan guruh.. Puas kita menangis.. Mencari mana mentari kita.. Rupa-rupanya Allah nak beri kita pelangi nan indah.

No comments: