Thursday, March 29, 2012

Khabar Kemalasan

Assalamualaikum ♥

Apa khabar orang kampong ?

Baik, di kemalasan ini aku paksa juga diri untuk update blog. Memang rasa malas sangat nak menaip. Konklusinya, aku tak boleh jadi kerani atau personal assistant, kan? Haha. Eh, tetiba.


Okay, baru-baru ni semua orang duk kecoh update blog pasal result SPM and isi UPU kan? Aku yakin seratus peratus. Berani potong jari apa. Berbalik pada result aku, alhamdulillah aku dapat 2A+ 4A 1A- 2B. Dapat B Fizik dan Additional Mathematics. Aku tak sentap pun sebab tak dapat semua A sebab aku memang tak target untuk Fizik dan Add Maths. Nak tahu rahsia? Aku tak pernah hayat pun lulus Add Math. Kiranya, aku syukur sesangat dapat B. Fizik pula, okay la sebab pernah lulus. Dapat D. Terkejut? Aku tak tipu sebab memang hakikatnya macam tu. Aku syukur sangat-sangat dah dan sempat buat sujud syukur. Alhamdulillah, Ya Allah.

So, memang pada dasarnya aku nak ambil Pergigian dekat UIAM. Tapi disebabkan Fizik aku tak dapat B+, aku hanya mampu bermimpi. At least aku kena dapat B+ untuk Fizik. Ahh, apakan daya. Bukan rezeki aku ke situ.

Sekarang abah dan umi nak aku sambung belajar dekat Timur Tengah ambil Pergigian. Tapi bila aku try minta tajaan Yayasan Terengganu, malangnya mereka dah tak hantar pelajar ke Mesir disebabkan faktor keselamatan. Hanya hantar ke Jordan. Aku dah sembang dengan timbalan pengarah yayasan tu. Beliau syorkan aku ambil Dentistry dekat Jordan. Wah, pucuk dicita ulam mendatang! Kalau dapat pergi Jordan pun bagus juga. Ya, aku akan cuba sedaya mampu. Harus buktikan kepada saudara-mara, rakan-rakan dan guru-guru bahawa aku mampu ambil Pergigian. Aku takkan biarkan cita-cita aku berkubur begitu sahaja. Tidak sama sekali.

Tapi, sedang aku mengkaji, salah seorang pelajar Jordan pula cakap kalau nak belajar ke Jordan kena fikir banyak-banyak. Lagi-lagi kalau tak ambil Bahasa Arab. Memang lah mereka nyatakan, tutorial dalam Bahasa Inggeris, tapi jangan cepat gembira sebab kebanyakan pensyarah guna Bahasa Arab. Hanya beberapa potong je perkataan English yang keluar. Then, siap disertakan sekali video tutorial Anatomy yang sedang disyarahkan. Memang betul rupanya. Lemah semangat aku. Betul-betul kena atas batang hidung. Start situ, aku mulai sedih.


Pasal UPU pula aku sangatlah pening kepala. Buat pertama kalinya aku rasa macam mana rasa sakit kepala yang amat. Ternyata nak isi UPU lebih complicated daripada nak ambil exam SPM. Kaunselor aku cakap kalau nak pilih UIAM kena isi pilihan satu atau dua sahaja. Kalau nak pilih pendidikan pun kena isi pilihan satu dan dua sahaja juga. Semua column ada 8 dan kaunselor aku wajibkan isi semua. Yang jadi masalah, aku minat nak ambil Asasi Pergigian dan Asasi Kesihatan Bersekutu UIAM. Dalam pada masa yang sama aku juga minat nak ambil asasi Bahasa Inggeris UIAM dan asasi TESL yang lain. Macam mana nak isi ni? Sangat memeningkan. Lepas tu nak kena cari lagi beberapa course untuk penuhkan 8 column. Dua kali aku kemaskini.


Lastly, aku mintak khidmat nasihat senior aku, Lukman Hakim Abdullah. Aku just panggil dia incik Alien sebab dia genius sangat. Haha. Kemain dia marah aku panggil dia incik Alien. Tak pasal-pasal pula lepas tu dia panggil aku Ferrari. Sebab.. Err, rahsia. Meh nak cerita sikit pasal dia. Okay, aku tak kenal pun dia sebab dia ambil SPM tahun 2008. Tak sempat dengan aku. Kenal pun dalam Facebook. Sekarang ni dia sedang belajar Perubatan di International Medical University (IMU) dan tak lama lagi akan fly ke Eropah. Briefly, bakal doktor. Dia ni bijak tau. SPM dapat straight A's, A-level punya result pun gila gempak. Thanks to him sebab sudi tolong.

Tengok, ini keputusan muktamad aku untuk UPU:

1. Asasi Sains Hayat (UM)
2. Asasi Sains (UiTM)
3. Asasi Sains Hayat (UNIMAS)
4. Asasi Sains Kesihatan Bersekutu (UIAM)
5. Diploma Sains (UiTM)
6. Asasi Bahasa Inggeris (UIAM)
7. Asasi Sains (UMS)
8. Diploma Farmasi (UiTM)

Lukman Hakim Abdullah
Penasihat UPU aku. Hehe

Jadi, disebabkan oleh cerita yang tak enak pasal Jordan tu, aku mula berkira-kira untuk just ambil Asasi Sains Hayat dulu kat UM. Kalau dapat pointer 3.5 keatas boleh apply untuk ke Jordan. Tapi, abah tetap nak suruh aku terus pergi sana. Alahai, sekarang ni hati aku sangat berbolak balik. Memang la kalau boleh aku nak pergi oversea terus. Tak payah nak fikir kena skor asasi bagai. Sebab lepas skor asasi baru boleh pilih Medic, Dental and so on. Senang cerita kalau pergi Timur Tengah aku terus ambil Bachelor of Dental Surgery selama 5 tahun. Kalau pergi dengan MedicMesir boleh sangat. Aku dah pun dapat surat tawaran untuk Pergigian di Universiti Al Azhar. Tapi kena biaya sendiri. Kalau aku ni anak menteri takpe lah jugak. Hmm aku nak sangat jadi dentist. Sebab aku minat sejak kecil lagi. Ya Allah, permudahkan jalan aku. Sekarang pun aku start belajar sikit-sikit pasal Dentistry. Sanggup pergi ke perpustakaan negeri demi meminjam buku. Semangat tak nak kalah.

Aku takmau lah merapu banyak-banyak. Tunggulah result UPU dulu. Nantikan, sama ada aku akan ke Timur Tengah atau ke Universiti Malaya dulu untuk setahun. Lepas ni aku lambat sikit update kot. Sibuk.

No comments: