Sunday, March 18, 2012

Cerita Buah

Assalamualaikum ♥

Kalau tak jawab dosa, kalau jawab sayang. Hehe. Baiklah. Tetengah aku buka peti ais tadi, takde nampak benda lain. Buah oren dengan buah lai at the first sight. So, terlintaslah dalam fikiran nak buat entri pasal ni sikit. Hm, untuk pengetahuan, aku sangatlah susah nak makan buah walaupun aku tahu buah-buahan ni memang baik untuk kesihatan. Lebih-lebih lagi buah oren. Aku sendiri tak tahu kenapa. Mungkin rasanya yang maha masam kot.


Hampir semua buah aku tak suka. Boleh bilang dengan jari kot buah apa je yang aku suka. Buah yang paling aku suka ialah buar pear. Tangga teratas lah tu kiranya. Longan, strawberry, durian, jambu batu, salak boleh la. Persimmon pun boleh. Nanas, no. Yang paling selera aku tak bagi peluang ialah buah oren dengan nanas. Kenapa aku anti sangat, sebab oren rasanya masam. Nenas rasanya masam juga, dan tajam. Boleh buat gugur janin kalau makan nanas. Mahu? Bagi ibu-ibu yang tengah mengandung, don't try this at home. Lagipun, lidah aku boleh jadi sengal and kebas kalau makan nanas. Kalau buah pear, bagi sebakul pun mesti habis punya.

Pear

Persimmon atau pisang kaki.
  
So, tahun lepas roommate aku ada ajar aku macam mana nak makan buah oren dan nanas. Thanks to Zafienah Salleh. Dia potong oren atau nanas kecil-kecil, taruk kicap sama gula sikit. Rasa dia memang sedap. Since then aku guna cara itu untuk makan benda alah tu. Haha. Try lah. Sumpah best. Nak dijadikan cerita, masa tinggal kat asrama tahun lepas, buah oren, apple, buah lai, belimbing dan segala jenis 'buah kering' yang dapat kat dewan makan aku tu campak je kat member-member yang gilakan buah atau hanya akan jadi hiasan je dalam loker aku. Dua tiga hari lepas tu kalau rasa nak makan, baru aku makan. In brief, aku makan buah ikut mood. Buruk perangai kan?


Okay, bercerita pasai family aku pula. Abah dengan umi sangat suka buat salad buah. Letak mayonis pastu campur apa lagi entah. Memang suka buat macam tu. Ada tu kalau rajin, abah buat banana split. Haha. Alah, abah memang pakar bab-bab western food. Tu memang bidang dia. Chef merangkap campboss offshore. Selalu kerjanya atas kapal. Kekadang duduk dekat pelantar minyak. Berbulan-bulan. Outstation buat kos tak payah cakap. Tang western abah memang terror. Tapi kalau eastern punya kena serah dekat umi. Balik-balik, mesti abah mahu gulai ayam umi. But now, abah kena control bab makan. Tak boleh makan makanan berlemak dan berminyak banyak sangat dah. Doktor sarankan banyak makan sayur dan buah-buahan. So, time abah ada kat rumah, salad mesti ada dalam peti hari-hari. Umi pulak, asal pergi supermarket mesti capai buah-buahan potong. Yang telah siap dipotong tu lah. Pernah beli tak? Okay, cukup. Melebih dah aku cerita ni.







Kalau nak bercerita pasal abah memang tak habis. Nanti aku buat entri khas pasal family. Alahai, aku mahu story pasal buah je. Ni mengarut sampai sini dah kenapa.


So, lagi dua hari aku akan hadap result SPM. Hencik Harimau pun sudah balik. Gembira sangat walaupun dia tak tahu. Tapi handphone aku tu takde lagi la berbunyi keluar nama dia setakat ni. Boleh campak masuk laut kot. Memang sunyi. Sejak-sejak berbadan dua single ni. Ahh, tak kesah pun. Lagi aman dunia. Reload jarang, jimat kos. Cas bateri jarang, jimat letrik. Sedapkan hati. Besok boleh bonus birthday from Celcom. Tapi bukan birthday aku sebab daftar atas nama abah. So, Birthday abah esok. Tak tahu nak call bergayut dengan siapa. Call Raja lah. Dulu selalu bergayut dengan Hencik Lebah. Huhu. Okay, cukup. Kisah silam tu.

Handphone sekarang.

No comments: